"Atunci
când omul trebuie să-şi judece tovarăşii de grup după o scală
de merit este un efort foarte mare şi, nu oricine este pregătit
pentru asta. Uneori, situaţia este şi mai rea, adică, uneori, omul
vede că tovarăşul lui îl dispreţuieşte, şi, şi mai rău de
atât, aude vorbe urâte, adică, aude de la un coleg că prietenul
„cutare” a spus despre el lucruri şi nu e frumos ca prietenii să
vorbească unul despre altul. El acum trebuie să se supună pe sine
şi să-l judece pe acesta după o scală de merit. Acesta este
într-adevăr un mare efort. Rezultă că prin acest exerciţiu el dă
o plată care este mai importantă decât o plată în bani...
De
aceea, când omul face efortul să-l judece pe acela după o scală
de merit, aceasta este o virtute, fiindcă prin acest efort pe care
omul îl face, numit „trezirea de jos”, îi dau de Sus putere să
poată să iubească pe toţi membrii grupului fără excepţie.
Aceasta se numeşte „cumpără-ţi prieten” fiindcă omul trebuie
să depună efortul de a obţine iubirea pentru cei de lângă el”
Rabaş
- „Treptele scării” 1988 - „Ce se cere de la adunarea
membrilor”
„Este
imposibil să primească plenitudine de la grup dacă el nu este
alipit la grup, adică dacă nu îl apreciază. Prin această
evaluare (apreciere) el poate să primească de la ei plenitudine
fără muncă, numai prin alipirea la grup.”
Rabaş
– Esenţa interzicerii învăţăturii Torei de către închişi
„Acela
care nu ştie să fie mustrat. Nu spune să
mustre ci, să fie mustrat
(Zohar – VaYşev)”. Omul vrea să mustre pe alţii. Toţi
vor ca toţi ceilalţi să lucreze cu vasele de dăruire, pentru că
dacă toţi tovarăşii lui au lucrat în dăruire, ei îi vor da tot
ceea ce el are nevoie. Dar, dacă se mustră pe sine, atunci el va fi
dăruitorul şi astfel, dorinţa lui de primire va pierde. Dar când
vasele celorlalţi lucrează în dăruire, dorinţa lui de primire
profită. De aceea fiecare vrea ca ceilalţi să fie puri.
Rabaş
– Gradele scării – Mustrându-l pe altul
De
obicei, oamenii sunt preocupaţi cu satisfacerea nevoilor lor pentru
numai cei şaptezeci de ani. Dar peste 120 de ani pe om nu-l mai
preocupă acumulările lui. De asemenea, uneori, omul crede că
fiecare zi ar trebui să fie în ochii lui ca una nouă, adică o
nouă creaţie.
Este
ca o reîncarnare – adică omul de ieri s-a reîncarnat în omul de
azi şi el trebuie să corecteze tot ceea ce a făcut cu o zi în
urmă, deopotrivă în datoriile bune sau în merite, adică fie că
a făcut fapte bune (Miţvot) sau încălcări.
De
exemplu, dacă el a luat ceva de la tovarăşul lui, trebuie să dea
înapoi. Şi dacă a împrumutat ceva tovarăşului lui, trebuie să
primească înapoi de la el, fiindcă să recuperezi o datorie este o
faptă bună (miţva), deci el trebuie să recupereze de la tovarăşul
său.
Rabaş
– Gradele scării – Omul ca întreg
Este
o regulă că tot ceea ce este nou este interesant şi distractiv.
Prin urmare, după ce omul primeşte acoperirea cu iubire de la
altcineva, el se bucură numai de iubirea celuilalt şi uită de
iubirea de sine. În acel moment, fiecare din ei începe să
primească plăcere numai din grija pentru aproapele lui şi nu se
poate îngrijora pentru sine, fiindcă fiecare om poate munci numai
unde primeşte plăcere.
Rabaş
– Gradele scării – Omul ca întreg
|