CE
GRAD TREBUIE SĂ OBŢINĂ UN OM CA SĂ NU MAI TREBUIASCĂ SĂ SE
REÎNCARNEZE
Articolul
Nr. 10, 1984
Întrebare:
Care este gradul care trebuie obţinut astfel ca el să nu mai
trebuiască să se reîncarneaze?
Este
scris în cartea „Şar
HaGhilgulim”
(Poarta reîncarnărilor) că, „Toţi copiii lui Israel trebuie să
se reîncarneaze, până când ei sunt compleţi cu tot NRNHY.
Dar, majoritatea oamenilor nu au toate cele cinci părţi numite
NRNHY
(Nefeş, Ruah, Neşama, Haya, Yehida), ci numai Nefeş,
care este din Asia”.
Asta
înseamnă că fiecare om trebuie să corecteze numai partea lui şi
rădăcina sufletului său şi nimic mai mult, şi asta încheie ceea
ce trebuie omul să corecteze.
Problema
este că, noi trebuie să ştim că toate sufletele vin din sufletul
lui Adam
HaRişon
(Primul om). După păcatul Pomului Cunoaşterii, sufletul lui Adam
s-a rupt în 600.000 de suflete. Asta înseamnă că singura Lumină
pe care a avut-o Adam
Ha
Rişon
în Grădina Raiului, pe care Sfântul Zohar o numeşte „Zihara
Ilaa”
(Lumina Superioară), s-a dispersat în numeroase părţi.
În
cartea „Panim
masbirot”
(„Feţele explicate), pg. 56, Baal HaSulam scrie, „După ce
binele s-a amestecat cu răul (după păcat), a fost făcută o
structură mare de Klipot
(Coji) cu puterea de a se agăţa de Kduşa
(Sfinţenie)”. Pentru a fi ferită de ele, Lumina celor şapte zile
ale Creaţiei a fost divizată în bucăţi foarte mici, care sunt
prea mici ca să fie absobite de Klipot.
Aceasta
poate fi comparată cu un rege care a vrut să transfere o sumă mare
de bani fiului său care trăia peste mare. Vai, toţi oamenii din
ţara regelui erau posibili hoţi şi el nu a putut găsi niciun
emisar loial. Ce a făcut? A împărţit banii în monezi mici şi
i-a trimis cu un număr foarte mare de emisari. Aşa că, hoţii au
găsit că plăcerea de a fura nu era pe măsura dezonoarei faţă de
rege.
În
acest fel, peste timp, şi în multe suflete, prin iluminarea
zilelelor, a fost posibil să se aleagă toate scânteile sfinte care
au fost furate de Klipot
prin păcatul Pomului Cunoaşterii.
„Multe
suflete” se referă la divizarea în Luminile Interioare, şi
„multe zile” este o împărţire în multe Lumini Exterioare. Şi
părticelele se acumulează într-o mare cantitate de Lumină,
fiindcă Adam HaRişon a păcătuit în ea, şi atunci va aduce
sfârşitul corecţiei.
Asta
duce la concluzia că fiecare este născut doar cu o părticică mică
din sufletul lui Adam HaRişon. Când el corectează această parte,
nu mai este nevoie să se reîncarneze. De aceea, el poate corecta
numai ceea ce îi aparţine lui prin împărţire.
Este
scris depre asta în cartea lui Ari „Pomul
vieţii”,
„Nu este nicio zi ca cealaltă zi, o clipă ca o altă clipă, sau
un om ca un alt om. Şi Helbona
(parte a mâniei sacre) va
corecta ceea
ce Levona
(o altă parte a mâniei sacre) nu va corecta. Fiecare trebuie să
corecteze partea sa.
Dar,
trebuie să ştim că fiecare om are o şansă, pentru cel care nu e
născut drept.
Înţelepţii noştri spun în Nida
(Vom şti) 16b, „Rabi
Hanina Bar Papa
a spus, „Îngerul desemnat pentru concepţie este numit Laila
(Noapte). El ia o picătură şi o pune în faţa Creatorului şi
spune, „Iubite Doamne, această picătură, ce să devină din ea –
un erou, sau un laş, un înţelept, sau un nebun, un bogat, sau un
sărac?” Dar nu întreabă „un drept,
sau un nelegiuit””.
Asta
înseamnă că el nu este născut drept,
fiindcă „el nu întreabă”..”drept
sau nelegiuit”. Asta rămâne la alegerea noastră, fiecare în
funcţie de munca lui în Tora şi Miţvot
(porunci). În funcţie de asta, unul este recompensat cu purificarea
inimii lui, şi cu corectarea a ceea ce trebuie, după rădăcina
sufletului său. Şi atunci el este întreg.
Primul
grad când se naşte omul
În
Zohar, Mişpatim
(Legi) (p 4, rând 11, în comentariul Scara),
este scris, „Vino să vezi când un om este născut, îi este dat
Nefeş,
de la partea de animal, partea de puritate numită „Unghiuri
sfinte”
adică, Lumea
Asia. Dacă
el este răsplătit mai departe îi este dat Ruah
din partea de „Animale
sfinte”,
adică din partea Lumii
Yeţira.
Dacă este răsplătit şi mai departe, îi este dată Neşama
din
partea de Kise
(Tron), însemnând din Lumea
Bria.
Dacă este răsplătit mai departe, îi este dat Nefeş
pe calea de Aţilut. Şi dacă este răsplătit şi mai departe, îi
este dat Ruah
de Aţilut
din partea „Stâlpului
din
mijloc”,
şi este considerat un fiu pentru Creator, după cum e scris, „Voi
sunteţi copiii Domnului, Dumnezeul vostru”. Dacă este răsplătit
mai departe, îi este dată Neşama
din partea Aba
ve Ima
(Mama şi Tata), care înseamnă Bina,
despre care s-a spus, „Lasă tot sufletul să laude pe Domnul”,
şi cu ele, numele HaVaYaH
este finalizat.
Astfel,
perfecţiunea sufletului are NRN
(Nefeş,
Ruah, Neşama)
din BYA
(Bria,
Yeţira,
Asia),
şi NRN
din Aţilut.
Aceasta este perfecţiunea pe care Adam HaRişon a avut-o înainte de
păcat. Numai după păcat el a căzut din gradul său şi sufletul
lui a fost împărţit în 600.000 de suflete.
Din
acest motiv spiritualitatea omului este numită Neşama
(Suflet),
chiar şi atunci când el are numai Nefeş
de Nefeş,
fiindcă, este o lege ca atunci când orice discutăm, totdeauna ne
referim la nivelul lui cel mai înalt. Şi, fiindcă nivelul cel mai
înalt al omului este gradul de Neşama,
când ne referim la spiritualitatea omului în general, îi spunem
Neşama.
Şi,
deşi fiecare om este născut cu cel mai mic grad, ei spun (Şar
HaGhilgulim
– Poarta reîncarnărilor – p11b), „Fiecare om poate fi Moise
dacă vrea să-şi purifice acţiunile. Este aşa, fiindcă el poate
să ia un alt spirit, unul mai înalt, cu mărimea de Yeţira,
precum şi Neşama
de la înălţimea de Bria”.
Acum,
puteţi să înţelegeţi de asemenea faimoasele cuvinte ale
înţelepţilor noştri: „Spiritul celor drepţi, sau sufletele
lor, vin şi sunt gestate în ceea ce este numit Ibur
(Gestaţie, Concepţie), ca să-L ajute în munca lui pe Dumnezeu”.
Este
prezentată de asemenea în Scara
(Sulam) – Introducere la Cartea Zohar, p 93: „Chestiunea este că,
cel ce conduce măgarul este ajutorul sufletelor celor drepţi,
trimis lor de Sus, pentru a-i ridica de la un grad, la următorul.
Dacă nu ar fi fost acest ajutor, pe care Creatorul l-a trimis celor
drepţi, ei nu ar fi fost în stare să iasă din gradul lor şi să
se ridice mai Sus. De aceea, Creatorul a trimis fiecărui drept un
suflet Înalt, de Sus, fiecăruia după meritul şi gradul său, care
îl ajută pe drum. Aceasta se numeşte „gestarea sufletului unui
drept (merituos)” şi este numită „dezvăluirea sufletului celui
drept””.
Rezultă
că, atunci când este spus că nu există generaţie în care să nu
fie ca Avraam, Iţac şi Iacov, nu înseamnă că ei s-au născut aşa
şi nu au avut de ales în această problemă. Din contră, ei sunt
oameni care încearcă să meargă pe calea adevărului şi fac
eforturile necesare. Aceşti oameni primesc întotdeauna ajutor de
Sus prin gestarea sufletelor celor drepţi, care primesc putere să
se urce la Gradele mai Înalte.
Rezultă
că, tot ce este dat de Sus este considerat ajutor dar, nu fără
nicio muncă şi alegere. Şi, existenţa acestei lumi, este prin
aceşti drepţi care continuă abundenţa de Sus şi prin asta este
existenţă Sus.
|