Referire
la ce se explică în
"Iubeşte-ţi
aproapele ca pe tine însuţi”
Articolul
Nr. 7, 1984
Referitor
la ceea ce este explicat despre " Iubeşte-ţi aproapele ca pe tine
însuţi”, toate elementele celor 612 Miţvot (porunci) sunt
conţinute în aceasta lege. Este aşa cum au spus înţelepţii
noştri, "Restul este comentariul său; acum du-te şi studiază.”
Aceasta înseamnă că respectând cele 612 Miţvot, vom fi
recompensaţi cu legea " Iubeşte-ţi aproapele” şi ca urmare,
cu iubirea pentru Creator.
Aşadar,
ce ne oferă iubirea pentru prieteni? Este scris că, adunând câţiva
prieteni împreună, şi, fiindcă fiecare are doar o putere mică de
a iubi pe ceilalţi– adică, ei pot avea iubirea pentru alţii doar
în stare potenţială - când o aplică, îşi amintesc că au decis
să renunţe la iubirea de sine în favoarea iubirii pentru ceilalţi.
Dar, de fapt, ei observă că nu pot renunţa la nicio plăcere a
dorinţei de a primi in favoarea celuilalt, nici măcar un strop.
Dar,
prin unirea a câtorva oameni, care sunt de acord că trebuie să
obţină iubirea unul faţă de celălalt, dacă ei îşi anuleaza
sinele unul în faţa celuilalt, atunci ei sunt conectaţi. Astfel,
în fiecare om se acumulează o forţă mare, proporţională cu
mărimea grupului, şi, apoi, fiecare poate să aplice efectiv
iubirea pentru ceilalţi.
Aşa
că, ce ne aduc în plus elementele celor 612 Miţvot, despre care am
spus că se referă la aplicarea legii, din moment ce legea este
aplicată prin iubirea pentru prieteni? Şi, vedem că în realitate,
există iubirea de prieteni şi printre laici. Şi ei, se strâng, de
asemenea, în diverse cercuri, in ideea de a avea iubirea pentru
aproape. Care este atunci diferenţa dintre religioşi şi laici?
Versul
spune ( Psalmul 1 ), "Nici nu te aşeaza pe locul celui
batjocoritor.” Trebuie să înţelegem interdicţia de " Nu te
aşeza pe locul celui batjocoritor”. Este pentru a calomnia sau
sunt cuvinte goale? Atunci, interdicţia nu este din cauza „locului
celui batjocoritor”. Atunci, ce ne oferă "locul celui
batjocoritor” ?
De
fapt se înţelege că, atunci cand se adună câţiva indivizi, în
scopul iubirii pentru prieteni, cu intenţia ca fiecare din ei să-şi
ajute prietenul să-şi îmbunătăţească situaţia materială,
fiecare, presupune că, având loc cât mai multe întruniri vor avea
câştig de la grup şi îşi vor îmbunătăţi situaţia materială.
Dar,
după toate întrunirile, fiecare calculează să vadă cât de mult
a obţinut pentru dragostea-de-sine de la grup, ce a câştigat
dorinţa de primire din asta, fiindcă el a investit timp şi efort
în interesul grupului, şi deci, ce câştigă din asta? Probabil că
ar fi avut mai mult succes dacă s-ar fi ocupat de beneficiul
propriu, sau, cel puţin partea eforturilor proprii. Dar, "Eu am
intrat in grup fiindcă am crezut că prin asta voi fi capabil să
câştig mai mult decât aş fi câştigat singur. Dar, acum văd ca
nu am câştigat nimic”.
Apoi,
el regretă şi spune, "Ar fi fost mai bine să îmi folosesc mica
mea putere în loc sa dau timpul meu grupului. Dar, acum că mi-am
daruit timpul grupului, pentru a câştiga mai multe bunuri cu
ajutorul lui, realizez că în final, nu doar ca nu am obtinut nimic
de la grup, dar am şi pierdut ceea ce aş fi putut obţine de unul
singur.”
Când
există unul care vrea să spună că iubirea de prieten trebuie
făcută în scopul dăruirii, şi că fiecare ar trebui să
muncească pentru câştigul celorlalţi, toţi ceilalţi râd şi
îsi bat joc de el. Lor li se pare un fel de glumă, iar acesta este
„locul laicilor”. Se spune despre asta, "dar păcatul este un
reproş pentru oricine, şi fiecare lucru bun pe care îl fac, îl
fac pentru ei înşişi”. O astfel de societate îl indeparteaza pe
om de sfinţenie şi îl aruncă într-un loc al batjocorii. Aceasta
este interdicţia locului celui batjocoritor.
Inţelepţii
noştri au spus despre asemenea societăţi, "Risipiţi-i pe cei
păcătoşi; este mai bine pentru ei şi este mai bine pentru lume”.
Cu alte cuvinte, este mai bine ca ei sa nu existe. Dar, este invers
cu cei drepţi: "Adunaţi-i pe cei drepţi; mai bine pentru ei, şi
mai bine pentru lume.”
Care
este înţelesul de " drepţi”? Ei sunt aceia care doresc să
ţină legea" Iubeşte-ţi aproapele ca pe tine însuţi.”
Singura lor intenţie este să iasa din iubirea-de-sine, şi să îşi
însuşească o natura diferită, a iubirii pentru cei din jur. Şi,
deşi este o Miţva (poruncă) care ar trebuie ţinută şi, acesta
se poate forţa pe sine să o respecte, iubirea este totuşi ceva
care este dat inimii, dar, inima este cea care, prin natura ei, nu
este de acord cu ea. Cum poate el atunci sa facă astfel ca iubirea
de prieteni să-i atingă inima?
Aceasta
e motivul pentru care ne-au fost date cele 612 Miţvot : ele au
puterea să trezească o trăire în inimă. Dar, din moment ce este
ceva împotriva naturii, trăirea fiind prea mică pentru a putea să
păstreze ‘de facto’ iubirea de prieteni, chiar dacă el are
nevoie de ea, aşa că, acum, el trebuie sa caute soluţia cum să o
aplice.
Soluţia
pentru a fi în stare să-şi mărească puterea de aplicare a legii
" Iubeşte-ţi aproapele” este prin iubirea faţă de prieteni.
Dacă fiecare se anulează pe sine în faţa prietenului şi se
contopeşte cu el, ei devin un întreg în care toate părţile mici
care doresc iubirea pentru ceilalţi, se unesc într-o forţă
colectivă, alcatuită din mai multe părţi, iar atunci când omul
are o putere mare, el poate aplica iubirea pentru ceilalţi.
Şi,
apoi, el poate ajunge la dragostea pentru Creator. Condiţia este
însă, ca fiecare să se anuleze în faţa celuilalt. Iar atunci
când el este separat de prietenul lui, nu poate primi de la acesta
partea care i-ar fi necesară.
Din
acest motiv, fiecare ar trebui să spună că el nu reprezintă nimic
comparativ cu prietenul sau. Este la fel ca în scrierea numerelor:
dacă iniţial scrii "1" şi apoi "0" este de zece ori mai
mult. Iar când scrii "00” este de o sută de ori mai mult.
Altfel spus, dacă prietenul său este numarul unu, iar el
zero ;i îl urmează, se consideră
ca el primeşte de la prietenul sau de zece (10) ori mai mult. Iar
dacă spune că el reprezintă de două ori zero comparativ cu
prietenul său, el primeşte de la prietenul său de o sută *(100)
de ori mai mult.
Dar,
dacă este invers, şi spune că prietenul său este zero iar el este
unu, atunci el este de zece ori mai puţin decât prietenul său
(0,1) .Iar dacă el afirma că este unu şi are doi preiteni care
sunt amândoi zero în comparaţie cu el, atunci el este considerat
de o sută de ori mai puţin decât ei, însemnând că el este 0,01.
De aceea, gradul său descreşte în raport cu numărul de zerouri pe
care le-a dat prietenilor săi.
Cu
toate acestea, chiar dacă unul acumulează acea putere şi poate
efectiv să ţină iubirea pentru prieteni şi simte propria sa
mulţumire de sine ca fiind rea pentru el, chiar şi aşa, să nu
crezi în tine însuţi. Trebuie să existe frica de cădere în
iubirea-de-sine în mijlocul muncii. Altfel spus, trebuie să-i fie
dată o placere mai mare decât este el obişnuit să primească,
fiindcă el poate deja să muncească cu mici plăceri de dragul
dăruirii şi este dispus să renunţe la ele, deci, el traieşte în
frica plăcerilor mari.
Aceasta
se numeşte "teamă” şi aceasta este poarta primirii Luminii
credinţei, numită ”inspiraţia Divinităţii”, după cum este
scris în „Scara” (HaSulam - Comentariu la cartea Zohar), "
Prin măsura fricii este măsura credinţei”.
De
aceea, trebuie să ne amintim că problema "Iubeşte-ţi aproapele
ca pe tine însuţi” trebuie să fie respectată pentru că este o
Miţva, din moment ce Creatorul a poruncit să ne angajăm în
iubirea pentru prieteni. Iar Rabi Akiva, doar interepretează această
Miţva prin care Creatorul ne-a poruncit. El a intenţionat să facă
prin aceasta Miţva o lege prin care toate Miţvot să fie respectate
din porunca Creatorului, şi nu pentru mulţumirea de sine.
Cu
alte cuvinte, nu înseamnă că Miţvot (Poruncile) ar trebui să ne
mărească dorinţa noastra de a primi, adică, respectând
Miţvot-urile vom fi recompensaţi generos. Chiar din contră, ţinând
poruncile vom ajunge la recompensa de a fi capabili să anulam
iubirea-de-sine şi să obţinem iubirea pentru ceilalţi şi, după
aceea, iubirea pentru Creator.
Acum
putem înţelege ce au spus înţelepţii noştri despre versul „Ve
Samtem” (şi aţi pus – care
în ebraică are şi sensul de „licoare”). „Dacă s-a
ţinut (porunca), este
licoarea vieţii, dacă nu s-a ţinut, este licoarea
morţii.” Neţinere (a poruncii) înseamnă că cineva se
angajează în Tora şi Miţvot pentru mărirea iubirii-de-sine,
astfel încât corpul să poată acumua câştig în schimbul muncii
sale. Ţinere (a pouncii) înseamnă că, iubirea de sine a
acestuia este anulată, iar el tinde să obţină ca recompensă
iubirea pentru ceilalţi, prin care, el va obţine iubirea pentru
Creator – şi tot ceea ce-şi doreşte este să dăruiască bucurie
Creatorului.
|