CE
NE OFERĂ REGULA „ IUBEŞTE-ŢI
APROAPELE
CA PE TINE ÎNSUŢI”
Articolul
nr. 5, 1984
Ce
ne oferă legea (Klal
– regulă, lege, general), „iubeşte-ţi aproapele ca pe tine
însuţi?” Prin această lege, putem ajunge la iubirea Creatorului.
Dacă este aşa, ce ne oferă respectarea celor 612 Miţvot
(porunci)?
Mai
întâi trebuie să ştim ce este o poruncă. Este ştiut că
generalul (Klal)
este fromat din multe părţi. Fără părţi nu poate exista un
general. De exemplu, când ne referim la o comunitate Kadişa,
ne referim la câţiva indivizi care s-au adunat şi s-au conectat ca
să fie un grup. Apoi, este desemnat un cap peste comunitate, grup,
etc, Grupul este denumit Minian
(zece) sau „congregaţie.” Trebuie să fie prezenţi cel puţin
zece oameni şi apoi este permis să spunem Kduşa
(sfinţenie) în rugăciune .
Zohar-ul
spune despre asta: „Oriunde sunt zece, Sfinţenia sălăşuieşte.”
Asta înseamnă că în locul în care sunt zece bărbaţi, deja a
fost creat spaţiul pentru inspiraţia divină.
Rezultă
că legea „Iubeşte-ţi aproapele ca pe tine însuţi,” este
construită pe cele 612 Miţvot.
Adică, dacă respectăm cele 612 porunci, atunci vom putea ajunge la
legea „Iubeşte-ţi aproapele ca pe tine însuţi.” Prin urmare,
elementele particulare ne permit să realizăm generalul, şi atunci
când avem generalul, putem să ajungem la iubirea Creatorului, după
cum este scris, „Sufletul meu tânjeşte după Domnul.”
Şi
totuşi, nu esistă om să poată respecta singur toate cele 612
Miţvot.
Să luăm de exemplu, răscumpărarea primului născut. Dacă primul
născut al cuiva este o fată, atunci deja nu se poate respecta
Miţva-ua
răscumpărării primului născut. Tot aşa, femeia este scutită de
îndeplinirea
poruncilor
legate de timp, cum ar fi ŢiŢit
şi Tfilin.
Dar pentru că „tot Israelul este responsabil unul pentru
celălalt,” prin fiecare, ele sunt toate ţinute. Este ca şi cum
ei ţin Miţvot
împreună. Astfel, împreună, prin cele 612 Miţvot,
putem să ajungem la „Iubeşte-ţi aproapele ca pe tine însuţi.”
|