De ce a plasat Creatorul povara creatiei asupra noastra? Referitor
la intentia Emanarii, prima regula pe care o stim este ca El doreste sa
faca bine, El a dorit si a creat pe cei care vor primi Bunatatea sa.
Pentru ca bunatatea sa fie completa, trebuie meritata, nu primita ca un
gest de caritate, astfel incat rusinea sa nu o intineze, ca atunci cand
cineva mananca ceva care nu este al lui. Pentru ca ele sa fie in
masura sa merite (nu, ca simple fiinte create, ci devenite
independente, similare cu El) El a creat (special pentru ele) o singura
realitate (corupta de El), prin care ele pot deveni corectate, realitate
de care El nu are nevoie, ci mai degraba de corectarea lor (pe care o
fac ei insisi) - atunci ei vor merita (sa devina independenti ca El). -Ramchal, Klalei Pitchei Chochma veDaat (Regulile Portilor Inlelepciunii si Cunoasterii)
Aceasta este legea, Domnul s-a limitat pe sine, adica si-a limitat
abilitatea (perfectiunea) , de a nu-i crea pe masura fortei sale (sa
faca creatia perfecta), ci mai degraba in concordanta cu ceea ce a dorit
si cu directia Lui. Prin crearea lor (intentionat, prin restrictia Sa,
perfectiunea Sa, revelarea Lui, de catre creati prin efort) cu lipsuri,
pentru ca ei (sa aiba oportunitatea) sa se completeze pe ei prin ei
insisi (pana la atingerea perfectiunii, nivelului Lui, similaritatii cu
El), completarea lor (atinsa de ei insisi) fiind rasplata (meritata),
rezultand din eforturile lor de a-L atinge pe El. Si toate acestea (raul
creat de Creator si oportunitatea de a-l transforma in bine) servind
doar dorintei Lui de a realiza bunatatea completa (catre creaturi). -Ramchal, Daat Tvunot (Cunoasterea Intelepciunii) , Paragraful 28 De ce a plasat Creatorul povara creatiei asupra noastra?
Reiese ca scopul intregii creatii este ca, umilele creaturi (care
exista in egoism si deci restrictionate si tranzitorii) sa fie capabile,
prin pastrarea Tora si Mitzvot (sa isi reveleze egoismul, ca unic rau
si sa il corecteze studiind Kabbalah), sa se ridice mai sus (prin
dobandirea unor proprietati din ce in ce mai mari de daruire si iubire,
in locul primirii si a urii) dezvoltandu- se mereu, pana cand sunt
recompensate prin Dvekut (echivalenta formei) cu Creatorul lor.
Dar vin Kabalistii si intreaba, de ce nu am fost noi creati de la
inceput cu acest inalt nivel al adeziunii? Ce motiv a avut sa ne
impovareze cu aceasta munca a Creatiei, si cu Tora si Mitzvot? Si ei
raspund: ‘Celui ce mananca ce nu este al lui, ii este teama sa-si
priveasca fata’. Asta inseamna ca cineva care mananca si se bucura de
munca prietenului sau ii este teama sa-si priveasca fata lui pentru ca
facand asta (primind gratuit) el devine tot mai umilit (se simte ca si
cum nu ar exista pe lume) pana cand isi pierde forma umana (similara cu
Creatorul). Si pentru ca ce vine din intregimea Lui nu poate fi
defectuos (fiind imperfect, Creatorul nu ar putea fi revelat de catre
fiintele Create), ne ofera loc sa ne castigam maretia (sa devenim egali
cu El) prin noi insine, prin munca noastra intru Tora si Mitztvot
(descoperindu- ne egoismul si corectandu-l) . -Baal HaSulam, Matan Tora (Daruirea Torei), Paragrafele 6 si 7 De ce a plasat Creatorul povara creatiei asupra noastra?
Fundatia primara pe care se bazeaza aceasta intreaga constructie este
Suprema Lui dorinta pentru ca omul sa se completeze el insusi impreuna
cu ceea ce a fost creat pentru el, si astfel el insusi (perfectiunea pe
care el insusi a atins-o) sa fie meritul sau si rasplata. Meritul - de
vreme ce el se angajeaza si trudeste pentru a atinge completarea sa, si
cand este atinsa aceasta, se va bucura de fructele propriilor eforturi
si de partea sa de munca. Recompensa - de vreme ce va fi in sfarsit
complet si va simti placerea in bunatate pentru eternitate (ajunge la
eliberarea de moarte). -Ramchal, Daat Tvunot (Cunoasterea Intelepciunii) , Paragraful 14
Daca scopul creatiei lumilor este de a delecta creaturile Sale, de ce a
creat El aceasta lume corporala, tulbure si chinuita? Fara o astfel de
lume El ar fi putut sa delecteze, cu siguranta, sufletele, pe cat si-ar
fi dorit; de ce a adus El sufletele intr-un corp atat de corupt si
murdar (dorinte egoiste)? Ei explica cu urmatorul verset: ’Celui
ce mananca ce nu este al lui, ii este teama sa-si priveasca fata’.
Orice cadou reprezinta un motiv de rusine. Pentru a scuti sufletele de
acest cusur, El a creat aceasta lume (simtirea unei asemenea stari), in
care trebuie sa lucram. Prin urmare ei se vor bucura de munca lor,
pentru ca isi primesc rasplata, de la Intregime, in schimbul muncii lor,
si prin aceasta sunt scutiti de povara rusinii. - Baal HaSulam, Studiul celor Zece Sfirot, Partea 1, Reflectie interioara, Capitolul 1, paragraful 6
|